Własny biznes? Nie dla każdego

Własny biznes? Nie dla każdego

Wielu przedsiębiorców podkreśla, że prowadzenie własnej firmy dało im swego rodzaju wolność i możliwość podążania własną ścieżką kariery. Choć założenie własnego biznesu jest bardzo kuszące, nie każdy może sobie na niego pozwolić. Kto nie powinien decydować się na ten krok? Co wyklucza prowadzenie własnej działalności gospodarczej?

Brak elementarnej wiedzy

Powszechnie mówi się, że do prowadzenia własnego biznesu potrzeba dużo chęci. Właściciel firmy musi być także dobry w tym, co robi, jednak na biznesie wcale nie musi się znać. Tymczasem okazuje się, że nie jest to prawdą. Wielu potencjalnych przedsiębiorców uważa, że wiedza dotycząca świata ekonomicznego, bankowości i finansów wcale nie jest im potrzebna. Oczywiście nie chodzi tutaj o wiedzę na poziomie akademickim, a raczej o podstawowe informacje. Przedsiębiorcy są bowiem zdania, że o poradę zawsze mogą poprosić księgowego lub prawnika. I choć jest to prawda, to najlepiej mieć przynajmniej elementarne pojęcie o tym, jak wygląda świat biznesu i jak się w nim poruszać. Ostatecznie, gdy jedziemy za granicę (na przykład na wakacje), to też czytamy nieco o kulturze danego kraju, zwyczajach czy obyczajach. Wielu z nas próbuje nawet nauczyć się podstawowych zwrotów, które będą nam pomocne podczas rozmów z obcokrajowcami. Wchodząc w świat biznesu, również powinniśmy wiedzieć, jakimi prawami się on rządzi oraz jak – mniej więcej – funkcjonuje. Bez tego bowiem trudno będzie nam podjąć jakiekolwiek decyzje dotyczące naszej firmy. Niestety, nawet najlepszy prawnik czy księgowy nie będzie w stanie udzielić nam fachowej porady, jeśli sami nie zrozumiemy, co dokładnie chce nam przekazać specjalista i nie będziemy wiedzieli, co z otrzymaną dawką wiedzy zrobić. Oczywiście, brak wiedzy sam w sobie nie jest jeszcze przeszkodą do tego, aby wejść w świat biznesu. Ostatecznie wiedzę tą możemy zdobyć chociażby w internecie lub z artykułów eksperckich. Niemniej jednak dużą przeszkodą okazuje się być brak chęci do nauki. Co więcej, świat biznesu zmienia się w bardzo szybkim tempie, a więc musimy przygotować się na to, że zdobytą raz wiedzę będzie trzeba ciągle aktualizować.

Awersja do ryzyka

Prowadzenie działalności gospodarczej jest nierozerwalnie związane z ryzykiem. Przedsiębiorcy ponoszą ryzyko różnego typu, niemniej jednak podstawowym jego rodzajem jest ryzyko rynkowe. Przedstawia ono zagrożenia, które mogą nam uniemożliwić przetrwanie na rynku przez dłuższy okres czasu. Oczywiście, na im większą skalę prowadzimy działalność, tym większe ryzyko będziemy ponosili. Niemniej jednak nawet prowadzenie małego, lokalnego punktu handlowego czy usługowe, wiąże się na przykład z ryzykiem niepozyskania klienta. Przedsiębiorcy charakteryzują się różnym podejście do ryzyka – niektórzy chętnie podejmują trudniejsze decyzje, które mogą ich więcej kosztować, inni zaś stawiają na bezpieczniejsze rozwiązania. Warto jednak mieć na uwadze, że aby prowadzić działalność gospodarczą, musimy być gotowi do ponoszenia różnego rodzaju ryzyk – na mniejszą lub większą skalę. Jeśli zależy nam na poczuciu bezpieczeństwa, to lepszym rozwiązaniem wydaje się być pozostanie na etacie. Niestety, choć istnieją sposoby na ograniczanie ryzyka, nie są one idealne. Musimy być więc gotowi na to, że nasza firma nie odniesie sukcesu na taką skalę, na jaką byśmy chcieli.

Niechęć do etatu

Wielu właścicieli dobrze prosperujących firm założyło działalność gospodarczą przez przypadek. Byli oni wypaleni zawodowo, nie czuli się spełnieni w pracy, a co więcej mieli dosyć przesiadywania 8. godzin w pracy, bez względu na to, ile rzeczywiście obowiązków mieli w danym dniu do wykonania. Do założenia własnej firmy skłoniła ich właśnie niechęć do etatu, która sama w sobie nie stanowi przeszkody do zostania przedsiębiorcą. Wręcz przeciwnie – w niektórych przypadkach może być ona nawet naszym motorem napędowym. Niemniej jednak nie możemy stawiać na własny biznes tylko dlatego, że mamy dosyć pracy na czyichś warunkach. Musimy jeszcze mieć pomysł na firmę, a także duże chęci do jej prowadzenia. Pamiętajmy, że własna działalność gospodarcza wcale nie wiąże się z tym, że będziemy pracować mniej. Owszem, czas pracy może być bardziej elastyczny, lecz przedsiębiorcy, szczególnie ci początkujący, często pracują znacznie więcej, niż 40 godzin tygodniowo. Niestety, wiele osób błędnie uważa, że prowadząc własną firmę, możemy pracować mniej, natomiast zarabiać więcej. Sposobem na pokonanie niechęci do etatu może być na przykład znalezienie innej pracy, w której będziemy czuć się spełnieni. Być może rozwiązaniem okaże się dla nas elastyczny czas pracy, który oferują niektóre firmy. Niechęć do etatu powinna być więc jednym z wielu czynników, który będzie przemawiał za założeniem działalności gospodarczej, lecz z pewnością nie jedynym.

Brak pomysłu na biznes

Wydaje się oczywiste, że osoby, które nie mają pomysłu na swój własny biznes, nie zakładają swojej firmy. Tymczasem okazuje się, że wiele osób decyduje się prowadzić działalność, choć nie do końca wiadomo, na jakich zasadach i co dokładnie będziemy oferować klientom. Obecnie coraz częściej możemy spotkać firmy, które zajmują się, kolokwialnie mówiąc, wszystkim. Przykładem może być firma, która z jednej strony oferuje usługi księgowe, z drugiej porządkowe, a czasami także transportowe. Oczywiście, skupienie kilku usług w jednym miejscu nie jest niczym złym, niemniej jednak chodzi o to, aby były one z – mniej więcej – podobnej branży. Nikogo nie dziwi, gdy salon urody oferuje usługi fryzjerskie, usługi stylizacji paznokci czy usługę wykonani makijażu. Wszystkie bowiem znajdują się w kręgu usług z branży beauty. Tymczasem salon fryzjerski, który dodatkowo oferuje nam usługi z zakresu krawiectwa, wydaje się już być dosyć nietypowym przedsięwzięciem. Niestety, wielu potencjalnych przedsiębiorców ma problem z określeniem tego, czym tak naprawdę chciałoby się zajmować. Chcą oni założyć własną firmę (z różnych powodów), jednak nie wiedzą, co miałaby ona oferować potencjalnym klientom. W efekcie często skupiają się oni na kilku usługach z przeróżnych branż. Wydaje im się, że dzięki temu przyciągną większą liczbę klientów. Teoretycznie bowiem może ich skusić możliwość skorzystania z wielu usług w jednym miejscu. Niemniej jednak warto mieć świadomość tego, że dzisiejszy rynek stawia na specjalizację, w dodatku na głęboką specjalizację. Chodzi o to, by jedna firma oferowała jak najwyższej jakości towary lub usługi jednego typu. Znane są przypadki, w których dobrze prosperujące przedsiębiorstwa bankrutowały, ponieważ decydowały się rozszerzyć swoją działalność. Owszem, czasami takie rozwiązanie może okazać się strzałem w dziesiątkę, jednak trzeba się do tego dobrze przygotować – rozeznać rynek, a także trafnie ocenić swoje możliwości. Panuje bowiem powszechna opinia mówiąca o tym, że jeśli jeden przedsiębiorca oferuje usługi bądź towary z różnych branż, to będą one stosunkowo kiepskiej jakości. Brak pomysłu na biznes może więc okazać się zasadniczą przeszkodą w założeniu i rozwinięciu swojego biznesu.

Chęć osiągnięcia ponadprzeciętnych zysków

Wiele osób uważa, że prowadząc własną firmę, będziemy osiągać ponadprzeciętne zyski. Taki stan rzeczy często w ich mniemaniu ma mieć miejsce sam z siebie, tymczasem okazuje się, że nic bardziej mylnego. Jeśli jedynym oczekiwaniem przedsiębiorcy jest chęć osiągnięcia ponadprzeciętnych zysków, to lepiej – paradoksalnie – nie zakładać własnej firmy. Owszem, własna działalność może przynosić duże dochody, jednak na jej sukces składa się bardzo wiele czynników. Co więcej, aby osiągnąć zyski, musimy naprawdę sporo pracować. Warto uświadomić sobie, że przez pierwsze kilka miesięcy, zamiast zysków, odnotujemy, często znaczące, straty. Niestety, na początku musimy bowiem sporo zainwestować, a także pozyskać klientów dla swojej firmy. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że zanim biznes na dobre ruszy, to jego właściciele będą “pod kreską”. Z braku tejże wiedzy działalność gospodarczą zakładają osoby, które nie mają tak zwanego zaplecza finansowego. Jest ono niezmiernie ważne zwłaszcza w pierwszych kilku miesiącach prowadzenia firmy. Wtedy bowiem trudno oczekiwać, że będzie ona przynosiła dochody, które pozwolą nam normalnie funkcjonować, bez konieczności zapożyczania się. Osoby, które zakładają własną firmę tylko dlatego, że chcą dużo zarabiać, najczęściej nie zdają sobie sprawy, jak wiele pracy wiąże się z jej prowadzeniem. Już na samym początku musimy niemalże rzucić się w wir obowiązków, aby nasza działalność mogła w ogóle wystartować.

Smykałka do oszczędzania

Umiejętność oszczędzania pieniędzy okazuje się być bardzo pomocna w życiu prywatnym, jednak niekoniecznie sprawdzi się, gdy zakładamy własną działalność gospodarczą. Owszem, dobrze jest umieć wynajdować bardziej ekonomiczne rozwiązania, lecz z drugiej strony musimy pamiętać, aby nie wpływały one negatywnie na jakość naszych produktów lub usług. Prawdą jest, że w dzisiejszych czasach w swoją firmę trzeba po prostu zainwestować. Musimy kupić dobrej jakości sprzęt, który pomoże nam budować naszą markę. Z drugiej jednak strony musimy także ponieść dodatkowe koszty, na przykład reklamy, aby potencjalny klient w ogóle mógł nas znaleźć. Wiele osób nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, że w firmę najpierw trzeba włożyć pieniądze (i to spore ich ilości), aby później móc z niej czerpać pełnymi garściami. Ci, którzy chcą niewielkim kosztem otworzyć firmę, zwykle nie odnoszą sukcesu na rynku. Dziś bowiem dla klienta liczy się przede wszystkim jakość, i to wysoka jakość. Musimy więc umieć wydawać pieniądze, choć oczywiście należy to robić w sposób mądry i przemyślany. Pamiętajmy, że świat biznesu rządzi się nieco innymi prawami. Tu nie ma bowiem miejsca na oszczędności generowane “na siłę”. Dlatego też osoby, które uwielbiają oszczędzać i robią to za wszelką cenę, nie będą dobrymi biznesmenami. Czym innym jest bowiem mądre dysponowanie gotówką, którą posiadamy, a czym innym nieustanne zaciskanie pasa i generowanie kolejnych oszczędności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.