Właściciele firmy często decydują się zatrudnić pracownika albo nawet kilku pracowników. Często jednak nie zdają sobie oni sprawy z tego, ile tak naprawdę będzie ich kosztowało utrzymanie pracownika. Trudno podawać jednoznaczne kwoty, gdyż w każdej branży kształtują się one nieco inaczej. Warto jednak mieć świadomość, jakie aspekty mają wpływ na wysokość kosztów utrzymania pracownika w firmie.
Wynagrodzenie brutto
Statystycznie niewielu Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że wynagrodzenie, które utrzymują na konto, to tylko część kosztów, które musi ponieść pracodawca. Wynagrodzenie pracownika zawiera w sobie wiele narzutów, które musi sfinansować pracodawca. Jest on zobowiązany przede wszystkim do zapłaty składek ZUS, które w części pokrywane są z pensji brutto pracownika, w części zaś przez pracodawcę. Co więcej, pracownik musi jeszcze opłacić podatek dochodowy. Teoretycznie pochodzi on z wynagrodzenia brutto, to zaś finansowane jest w pełni przez pracodawcę. W związku z tym każdorazowa podwyżka dla pracownika wiąże się z dużymi kosztami dla pracodawcy.
Koszt wyposażenia stanowiska
Pracodawca zobowiązany jest do wyposażenia stanowiska pracownika. Musi on zaopatrzyć go w sprzęty potrzebne do pracy. W przypadku stanowiska biurowego będzie to komputer, biurko, krzesło, artykuły piśmiennicze. Jest to absolutne minimum. Często jednak pracownicy korzystają także ze służbowego telefonu lub laptopa, dzięki któremu mogą wykonywać swoje obowiązki zdalnie. Tymczasem w przypadku stanowisk produkcyjnych wyposażeniem będą narzędzia niezbędne do pracy oraz strój roboczy. Pracodawca nie ma prawa wymagać od pracownika, aby ten sfinansował strój we własnym zakresie.
Badania i szkolenia
Pracodawca musi opłacić koszty badań wstępnych i okresowych pracownika, a także koszty szkolenia BHP. Co więcej, pracodawcy, którzy stawiają na rozwój pracowników, będą musieli również ponieść koszty szkoleń czy kursów podnoszących kwalifikacje. Często wymagając od pracowników konkretnych uprawień to właśnie pracodawca musi zapłacić za kursy oraz niezbędne egzaminy. Utrzymując jednego pracownika nie jest to jeszcze duży koszt, jednak przy większej ich ilości może wyjść z tego całkiem spora suma.
Ile kosztuje pracownik?
Koszt utrzymania pracownika zależy przede wszystkim od jego stanowiska oraz wynagrodzenia zasadniczego. Warto mieć na uwadze, że koszt ten może wynieść nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie. Zanim więc zatrudnimy pracownika warto zastanowić się, czy przychody, jakie wygeneruje on dla firmy, przewyższą koszty jego utrzymania.