Odzież robocza – najważniejsze porady dla pracowników i pracodawców

Odzież robocza – najważniejsze porady dla pracowników i pracodawców

Ubrania robocze są potrzebne w kilku sytuacjach. Przede wszystkim wtedy, kiedy wykonywanie obowiązków służbowych wiąże się z pewnym ryzykiem i odpowiedni ubiór jest konieczny dla zachowania bezpieczeństwa, ale nie tylko. Przydadzą się również wtedy, kiedy praca nie grozi urazem, ale za to może skończyć się ubrudzeniem lub zniszczeniem własnego ubioru pracownika.

W praktyce oznacza to, że spora część pracowników będzie potrzebowała jakiejś odzieży roboczej – takiej potrzeby nie mają w dużej mierze jedynie pracownicy biurowi, chociaż też nie zawsze. Poniżej zebraliśmy najważniejsze informacje w jej zakresie dla pracodawców oraz dla pracowników. Mamy nadzieję, że okażą się one dla Was przydatne!

Co powinien wiedzieć o odzieży roboczej pracodawca?

Pracodawca jest zobowiązany dostarczać pracownikowi odzież zgodną z wymaganiami wymienionymi w Polskich Normach. Odzież powinna być dopasowana do płci i wymiarów danego pracownika. Wybierając konkretny model i typ odzieży, trzeba wziąć pod uwagę specyfikę stanowiska i zadań wykonywanych przez daną osobę, a co za tym idzie, zagrożeń,  przed którymi trzeba zapewnić mu ochronę.

Normy, które spełnia dany produkt zazwyczaj są wspomniane w jego opisie, a niekiedy także w nazwie (bez problemu można znaleźć na przykład specjalne rękawice dla spawacza). Wśród najczęściej wybieranych elementów odzieży roboczej można wymienić rękawice, spodnie czy kurtki. Zależnie od okoliczności, może być potrzebny także zakup na przykład okularów ochronnych, kasków czy hełmów i obuwia.

Żeby mieć pewność, że ubiór będzie charakteryzował się wysoką jakością, a także, że wszystkie sprzedawane produkty będą autentyczne, warto kupować odzież roboczą przede wszystkim w sklepach BHP charakteryzujących się doświadczeniem, rzetelnością i szerokim asortymentem.

Najważniejsze informacje dla pracownika

Wielu pracowników z pewnością będą interesowały przede wszystkim informacje związane z tym, kto powinien ponieść koszty związane z zakupem odzieży do pracy. Według zasad BHP odzież robocza powinna zostać udostępniona pracownikowi nieodpłatnie, a więc pracodawca nie ma prawa żądać pokrycia całości lub części kosztów bądź spłaty kaucji.

Wyjątkiem jest tutaj sytuacja, w której odzież została zniszczona lub zgubiona z winy pracownika – w takiej sytuacji pracodawca może się ubiegać o zwrot części kosztów. Warto jednocześnie pamiętać o tym, że odzież powinna być dostosowana do pogody, w związku z tym pracownik ma prawo oczekiwać innej odzieży roboczej na zimę, a innej na lato. Ma to zastosowanie szczególnie w przypadku pracy na zewnątrz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.