Wybór odpowiedniej marki wymaga solidnej dawki staranności i odpowiednich środków na koncie bankowym. Ale jeśli chcemy odrobić swoją pracę domową i dokonać inwestycji, zakup franczyzy daje nam prawo do sprzedaży towarów lub usług franczyzodawcy i uzyskania dostępu do firmowej nazwy marki, operacyjnego know-how i marketingu.
Starannie wykonana praca domowa
Najbardziej skuteczni właściciele franczyzy przeprowadzają dokładną i strategiczną analizę historii, organizacji, operacji i finansów franczyzy. Możemy kupić franczyzę na własną rękę, warto jednak skorzystać z pomocy księgowego lub wykwalifikowanego doradcy finansowego. Wtedy uzyskamy fachową poradę. Zanalizujmy sprawozdanie finansowe franczyzodawcy, aby upewnić się, że posiadany kapitał jest wystarczający do sprawnego funkcjonowania sieci. Pozwala również sprawdzić, czy macierzysta firma jest opłacalna i czy franczyzodawca będzie miał środki na inwestycje w swoje franczyzy.
Przeanalizujmy spodziewany przepływ środków pieniężnych w ciągu trzech do pięciu lat po uwzględnieniu kosztów pracy, marketingu, opłat licencyjnych i surowców. Ustalmy, czy obecne franczyzy osiągają odpowiedni zysk, przeprowadzając rozmowy z obecnymi franczyzobiorcami na temat ich rocznego dochodu w stosunku do wydatków.
Kapitał początkowy
Prawie każda franczyza wiąże się z opłatą franchisingową. Jest to jednorazowy koszt wejścia, który daje dostęp do marki franczyzy, systemów operacyjnych, marketingu i szkoleń. Koszty uruchomienia franczyzy są bardzo różne. Inwestowanie w najlepszą markę kosztuje znacznie więcej. Sprawdźmy, co otrzymamy w ramach opłaty franchisingowej. Czy możemy liczyć na wsparcie administracyjne? Czy będziemy musieli sami pozyskać każdego klienta czy też franczyzodawca pomoże nam w zdobyciu klientów? Oprócz opłat wstępnych musimy też wziąć pod uwagę inne koszty początkowe i wymagania majątkowe, narzucane przez wiele firm.
Co zyskamy jako franczyzobiorca?
Założenie firmy w ramach franczyzy zapewnia natychmiastową ekspertyzę. Wszystkie systemy i procesy, potrzebne do prowadzenia działalności, są już ustalone. Od szeroko rozpoznawalnej marki, spójną identyfikację wizualną i prezentację (kostiumy/kolory sklepów/znaki/produkty), franchising to “biznes w pudełku”. Otwórzmy pudełko, wyjmijmy składniki i możemy już działać. Materiały, których potrzebujemy, są dostarczane przez sprawdzonych i rzetelnych dostawców.
Co zyskamy jako franczyzodawcy?
W zamian za swoje pomysły, wiedzę i pomoc, otrzymamy wynagrodzenie. Płatność obejmuje procent od sprzedaży brutto i roczną opłatę franczyzową w wysokości ryczałtu. Otrzymamy wstępną opłatę franczyzową, opłaty licencyjne i od reklam. Jednak musimy pamiętać, aby z zysków pokryć opłaty za czynsz, podatki i inne wydatki. Jednak nawet na najdroższych rynkach, jako franczyzodawca może odnieść sukces.
Franchising jest drogą propozycją. Jak każda nowa firma, jest obciążony kosztami uruchamiania. Koszty bieżące są znaczne, szczególnie biorąc pod uwagę to, że korzystamy z wiarygodnych i sprawdzonych dostawców. Musimy również przestrzegać pewnych zasad. Kupując sprawdzony model biznesowy, musimy go odpowiednio używać.